Weather forecast for Zardab

Kommunikasiya effektləri: media həqiqətən günahkardırmı?

Sadiq tərəfdarın qavrayışında düşmən obrazı


     „Neçə ildir çözə bilmirdim, amma son dönəmlər oxucunun bizdən nə istədiyi mövzusunda gerçəkdən çaş-baş qalmışam.“
 „Gündəmin önəmli hadisələrini izləyir, insanları daha çox maraqlandıran məsələləri müzakirəyə çıxarırıq. Və o qədər qəribə reaksiyalarla üzləşirik ki…“
   „Gerçəkləşdirdiyim canlı yayım müsahibəsində bütün söyüşləri sadalayıb, “sən yaxşı qadın olsaydın, gecə saatında canlı yayıma çıxmazdın” kimi “ittihamı” eşitmiş adamam, o səbəbdən absurdluğun sərhədlərini yaxşı tanıyıram. Halbuki bu “ittiham”ın müəllifi də jurnalistləri obyektiv olmağa səsləyən “ağsaqqal oxucu” kateqoriyasından olur.“
   „Dəyərlərin qarışdığı bir zəmanədəyik. Dəyəri kimin verdiyi isə məchuldur…“


 Biz həqiqətənmi gördüklərimizi „görürük“? 

effektlər
1951-ci ilin noyabr ayının 23-də Prinston universitetinin stadionunda Prinston və Dartmut futbol komadalarının görüşü keçirilir. Həmin oyun öz sərtliyi və kobudluğu ilə seçilir, hər iki komandanın oyunçuları hakimin çoxlu sayda cərimələri ilə „mükafatlandırılır“.
Oyundan sonra hər iki tərəfin oyunçularının və azarkeşlərinin bir-birininə  qarşılıqlı ittihamları davam edir və sonrakı iki həftə ərzində bu səngimək bilmir.
Məsələyə qarışan tədqiqatçılar A.Xastrof və X.Kantril keçirdikləri sorğudan sonra maraqlı nəticə ilə üzləşirlər. İştirakçılara həmin mübahisəli futbol oynunun lent yazısı nümayiş etdirilir və hər komandanın qayda pozuntularını saymaq xahiş edilir.
Eyni lent yazısı nümayiş etdirilməsinə baxmayaraq tamaşaçıların «gördükləri» çox fərqli olub, sanki hər kəs müxtəlif oyuna baxıb. Belə ki, hər iki tərəfin tərəfdar tələbələri əks tərəfin daha çox qayda pozuntusu etdiyini «görürdü».
Tədqiqatçılar bunu qavrayaışların müxtəlifliyi ilə izah edərək belə nəticəyə gəldilər: «...aydın görünür ki, oyun əslində bir çox müxtəlif oyunlardan ibarətdir. Tamaşaçıların sadəcə müşahidə etdiyi, «bizdən kənarda» baş verən oyun kimi bir nəsə mövcud deyil»
Bu tədqiqatlar həm də seçim qavrayışı adlandırlan anlayışın araşıdırlımasının klassik nümünəsi hesab edilir. Bu qaydaya görə fərdlər xəbər selindən onların təsəvvürlərinə uyğun gələnini və onu təsdiq edəni seçir. Əsas məsələ insanın nəyi görməsi deyil, nəyi görmək istəməsidir.
Bunu daha sadə belə deyə bilərik ki, iPhone almaq istəyən rəfdəki Galaxy modelinin yanından keçəcək, sanki onu  «görməyəcək».
Həmin tədqiqatda iştirak edənlərin əksəriyyəti baxdıqları lent yazısında görmək istədiklərini seçib qavryırdılar.

 Düşmən media effekti


1980-cı ildə Stanford universitetinin tədqiqatçıları Vallone, Lepper və Ross belə fərziyyə irəli sürülər ki, bu cür seçim qavrayışı siyasi qrupların tərəfdarlarında da əmələ  gəlir. Bu tədqiqatçılar Karter və Reyqanın seçki kopmaniyası zamanı səsverməyə 3 gün qalmış 160 seçici arasında sorğu keçirirlir. Sorğu iştirakçılarından medianın namizədlərdən hansısa namizədin tərəfini saxlayıb-saxlamadığını müəyyən etmək və əgər cavab müsbət olarsa, onda medianın daha çox kimə rəğbət göstərdiyini qeyd etmək xahiş edilir. Tədqiqtın detallarına varmadan qeyd edək ki, sorğuya cəlb olunanların üçdən biri KİV-nin namizədlərə qərəzli yanaşdığını qeyd edib. Həmçinin 90 faizi əminliklə bildirib ki, KİV onların səs verməyə hazırlaşdığı namizədi qərəzli işıqlandırıb.
Sonradan digər siyasi, hərbi, sosial qarşıdurmalar, həmçinin idman, GMO məhsulların barədə keçirilən müxtəlif diskusiyalar zamanı aparılan araşdırmalrda fərqli iki fikrin tərəfdarları medianın qərəzli mövqe tutduğunu bildirir, bu xəbərlərdə əks tərəfə meylin olduğunu qeyd edirdilər. 
Robbert Vallone bunu „düşmən media fenomeni“ adlandırıldı, sonradan isə „düşmən media qavrayışı“ anlayışından istifadə edildi. Bu fenomen 2015-ci ildən „düşmən media effekti“ adlandırılmağa başlaynıldı.
„Düşmən media effekti“ (ingiliscə „Hostile media effect“) nəzəriyyəsinə  görə hər hansı məsələ barəsində aydın ifadə edilmiş mövqeyə malik olan şəxs (məsələn futbol komandasının azarkeşi, seçki kompaniyasında artıq özü üçün konkret seçim etmiş tərəfdar) həmin məsələni KİV-nin neytral işıqlandırmasını qərəzli və əks-tərəfin mövqeyini dəstəkləmək kimi qəbul edə bilər.
Bu nəzəriyyəni irəli sürənlərin fikrinə görə  „düşmən media effekti“-nin KİV-lərin qeyri-obyektivliyi ilə izah edilməsi düzgün deyil: əksəriyyət eyni materialı fərqli qavrayacaq, onda görmək istədiyini görəcək. Eyni zamanda təqdim edilmiş informasiya nə qədər obyektiv olsa belə, artıq bu informasiya ilə bağlı öncədən formalaşmış fikri olan tərəfdar bu informasiyada onun təsəvvürlərinin əksi olan (psixoloqlar bunu „neqativlik effekti“ adlandırırlar) informasiyaya çox fikir verəcək və yadda saxlayacaqdır.
Digər tədqiqatçılar bu effektin yalnız informasiyanın məzmunundan deyil, həm də informasiya mənbəyindən də aslı olduğunu da qeyd etdilər. Belə ki, ən yaxşı jurnalist baş verənləri nə qədər tərəfsiz işıqlandırmağa səy etsə də, bir-biri ilə əks mövqedə olan tərəflər bitərəf xəbərlərdə əks tərəfin fikirlərinin müdafiə edildiyini „görəcək“.
duşman media
Tərəfdarın xəbərdə əks tərəflərin mövqeyinin daha çox  işıqlandırıldığını „görməsi“ jurnalistin şəxsiyyətindən, həm də informasiyanı hansı KİV-nin təqdim etməsindən də aslıdır. Tərəfdarın jurnalistə və KİV-ə rəğbətinin olub-olmaması təqdim edilən informasiyanın qavarnılmasına təsir edə bilər. 
İnformasiya mənbəyi informasiyanı qəbul edənə nə qədər yaxındırsa (ideoloji, sosial, dini baxışların yaxınlığı və hətta cografi yaxınıq) düşmən media efektinin təsiri bir o qədər də az ehtimal ediləndir.
Bu fenomeni araşdıran tədqiqatçılar „sadiqlik“  anlayışından tez-tez istifadə edirlər.   Yəni informasiyanı alan tərəfdar şəxs hər hansı düşüncəyə nə qədər çox sadiqdirlərsə, bu effekt özünü daha çox göstərir. Bununla o, öz şəxsi dəyərlərini müdafiə etmiş olur, yaxud həmfikir qrupun təsiri altında bunu edir.

Düşmən media effektinin nisbiliyi 


KİV-də gedən xəbərlərə düşmən media effektinin təsiri araşdırılan yuxarıda qeyd edilən tədqiqatlarda maksimum bitərəf informasiyalardan istifadə edilmişdi. Sonrakı araşdırmalarda informasiya agentliklərinin müyyən ideologiya daşıyıcısı olmağa başladığını nəzərə alındı və tədqiqatlarda obyektiv informasiyanın daha az olduğu xəbərlərdən istifadə edildi.
Bu tədqiqatlar göstərdi ki, xəbərə müyyən oxucu qrupundan ədalətli yanaşma gözləmək əbəsdir. Belə ki, əgər mətbuatda gedən yazı „sadiq tərəfdar“-ın baxışları ilə üst-üstə düşürsə açıq-aydın qeyri-obyektiv yazı onun tərəfindən „bitərəf “ hesab edilə bilər. Həmçinin hər-hansı məsələdə açıq-aydın ifadə edilən mövqeyə malik insan qeyri-obyektiv yazını ədalətli də hesab edə bilər, amma bir şərtlə ki, yazıda müəllifin əks tərəfə „hücumu“ olsun.
2000-ci ildə bu tədqiqatları aparanlardan biri A. Gunther (ABŞ, Wisconsin-Madison Universiteti) bunu „Nisbi düşmən media effekti“ kimi adlandırdı.
Çoxsaylı tədqiqatlar onu da göstərdi ki, düşmən media effekti mühafizəkarlığa meyilli insanlarda liberallara nisbətən daha tez-tez rast gəlinir.
Bir çox tədqiqatçılar əmindirlər ki, bu günkü İnnernet-nəşrlər dövründə düşmən media effekti özünü daha çox göstərə bilər.

 Dəyəri kim diqtə edir?


Yazının əvvəlində gətirdiyim sitatlar jurnalist Sevinc Telmanqızının „Günahı olmayan… daşı birinci atsın“ yazısındandır („Yeni müsavat“, 14.04.2018). Həmin yazıda müəllifi maraqlandıran „dəyərləri kimin verməsi“ məchulu təkcə bizim jurnalistləri maraqlandırmır. Bu həqiqətən də həll edilməsi vacib olan bir tənlikdir, amma bir məchullu deyil, çoxməchulludur. „Düşmən media effekti“ araşdırılması, öyrənilməsi vacib olan məchullardan biridir, xüsusilə də bizim cəmiyyət üçün. Dünyada bu istiqamətdə bir sıra addımlar atılıb.
Bu yazı heç də həmin tənliyin həllinə deyil, tənliyin məchullarından birisi barədə qısaca məlumat verməyə yönəlib. Bu məchulun öyrənilməsində kiçib bir addım sayıla bilər. Unytmayaq ki, yol kiçik addımlardan başlaylır.
Bu gün cəmiyyətimizdəki KİV-lərlə təmasda olan insanların əksər hissəsi təhtəlşürün təsiri altında hərəkət edir.
Mediasavadlılıq deyilən anlayışla əksəriyyətimiz tanış deyilik. Bir çox ölkələrdə isə bu orta və ali məktəblərdə müxtəlif  fortmalarda bir fənn kimi tədris olunur.
Əlbəttə, idelada yaxşı olardı ki, hər bir insan informasıyanı qəbul edib, qərar verməmişdən öncə öz-özünə sual versin: 
-mən buna qərəzli yanaşmıram ki?
-bəlkə də bunu mənim baxışlarımı bölüşməyən kiminləsə müzakirə edim?
-məsələlərə qərəzli yanaşmayan kimindənsə bəlkə məsləhət alım?
Amma belələri hələki, çox azdır. Bunun gunahkarı heç də həmişə oxucu deyil. Bu günkü oxucunu KİV-lər onilliklər boyu formalaşdırıblar. İnsan aldığı informasiyaları uzun müddət hafizəsində saxlyaylr. Xüsusilə də neqativ informasiyaları. Bu da qavrayışımızın mexanizimlərindən biridir.
İnsan neqativə daha çox meyl edir, yəni buna təlabat var. Bunun niyəsi başqa yazının mövzusudur. Lakin bu da həqiqətdir ki, təlabat varsa, təklif də olacaq. Amma kommersiya marağını güdən KİV-lər dahi Nizaminin „sözün su kimi lətafətli“ olması, amma suyun da „artıq içiləndə dərd verməsi“ barədə nəsihətlərini də unutmamalıdırlar.
Bu gün mediaya inamın itməsi təkcə bizim problemimiz deyil. Almaniyanin Deutsche Welle informasiya agentliyinin baş redaktoru Ines Polun inamın itməsi ilə bağlı „KIV-lərə inamın itməsi demokratiya üçün təhlükədir“ məqaləsindən sitat da bunu təsdiq edir: „Əslində biz jurnalistlər də olanlarda qismən məsuliyyət daşıyırıq. Biz, KİV-ləri ərsə gətirən insanlar, nəyin yaxşı, nəyin pis olduğunu öyrətmək əvəzinə, onların sərhədlərini çəkməyi bacarmalıyıq.“
„Günahı olmayan… daşı birinci atsın“ yazısındakı „Dəyəri kim verir?“ sualı başqa sual da doğurur: „Dəyəri kim diqtə edir?“
İnsanı və deməli oxucunu da formalaşdıran onu əhatə edən mühitdir, KİV də bü mühitin tərkib hissəsidir. İngilis musiqiçisi, həm də orjinal fikirlər müəllifi D.Boyunun sözləri ilə desək : „Mənə elə gəlir ki, müəyyən mənada biz yeni insan yaratdıq. Bizim yaratdığımız üşaq tipi, KİV-nin təsirinə o qədər meyillidir ki, artıq 12 yaşında o, öz valideynləri üçün itirilmiş olur.“
Düzdür, elə insanlar da var ki, istənilən məsələ barədə öz xüsusi fikri var, hətta bu məsələdən azacıq anlayışı olmasa belə. Amma ətrafın təsiri danılmazdır. KİV  insanın düçüncələrinə müsbət və mənfi təsir göstərə bilər. Belə müsbət təsirlərin biri olan „Papaqeno effekti“ barədə „Kimi təqlid etməli?“ („Yeni avaz“, 18.04.2018) adlı yazıda fikirlərimi bölüşmüşdüm. Motstartın qəhrəmanını məhz ətrafın münasibəti xilas edir. Həmin fikirlərlə istəsənin buradan da tanış ola bilərsiniz:



Bu yazını isə həm jurnalistləri, həm də oxucuları əhatə edən mühitin daha pozitiv olması arzuları ilə bitirmək istəyirəm.

Qeyd: Yazı hazırlanarkən ru.wikipedia.org, studopedia.info, ru.knowledgr.com, dw.com, bbc.com və digər internet resurslardan istifadə edilib.

Cəmil Əsədov,
asadovcamil@gmail.com
Kommunikasiya effektləri: media həqiqətən günahkardırmı? Kommunikasiya effektləri: media həqiqətən günahkardırmı? Reviewed by Camil Asad on 4.6.18 Rating: 5
Blogger tarafından desteklenmektedir.