Kommunikasiya nədir – söhbət,
ünsiyyət yoxsa ... ?
Kommunikasiya anlayışından iki anlamda istifadə edilir: nəqliyyat,
rabitə, şəhər təsərrüfatı şəbəkəsini anlatmaq üçün və informasiyanın ötürülməsini,
mübadiləsini təsvir etmək üçün.
Kommunikasiyanın ikinci anlamından danışaq.
Söhbət, ünsiyyət zamanı da informasiya mübadiləsi baş verir. Bunlar
kommunikasiyanın bir növüdür, amma anlayışı tam əhatə etmir.
“Kommunikasiya nədir?” sualını cavab verərkən, unutmayaq ki, onun
müxtəlif növləri var. Bu növləri
fərqləndirən iki əsas şərtdir:
-
müəyyən insan
yaxud təşkilati qruplar daxilində formalaşan ünsiyyət qaydaları, daxili yaxud
korporativ kommunikasiya;
-
hədəf
auditoriyasına yönəlmiş və onun təsir etmək mexanizmlərinə malik olan xarici
kommunikasiya.
Bəzən kütləvi kommunikasiya dedikdə göz önünə kütləvi informasiya
vasitələri gəlir. KİV kütləvi kommunikasiyada bir texniki vasitədir, onu əvəz
etmir. Digər kütləvi kommunikasiya vasitələri aşağıdakılardır:
-
kütləvi
təsir vasitələri – kino, sirk, ədəbiyyat, sərgi və tamaşalar;
-
xüsusi
texniki vasitələri (poçt, telefon, telefaks, modem)
Kütləvi kommunikasiyada psixoloji effektlər
Kommunikasiya hədəf auditoriyasına təsir zamanı hansısa psixoloji
effektlərdən istifadə edirmi? Hazırda iki tendensiya mövcuddur. Birincilər belə
effektlərin mövcudluğunu inkar edir.
Amma sosial araşdırmalar və praktika belə effektlərin mövcud olduğunu
göstərir. Bunun ən parlaq nümunəsi televiziyaya münasibətdə kəskin pozitiv və kəskin neqativ münasibətin
mövcudluğudur.
Bunu mütəxəssislər iki psixoloji effektlə izah edirlər – “Halə effekti”
(yaxud “nimba effekti”) və “bumeranq effekti”.
Nimba müqəddəslərin başının ətrafında təsvir edilən, dairəvi işıq saçan
halədir. Gündəlik həyatdan məlumdur ki, tez-tez televizorda görünməsi ilə
tanınan insan, sadə tamaşaçılar tərəfindən “ulduz” yaxud “rəis” kimi qəbul
edilir. Hətta o da mümkündür ki, nə qədər səy edilsə belə adi auditoriyaya
bunun əksini sübut etmək çətindir.
Amma bəzən bunun əks təsiri də olur. İnsanın
tez-tez ekranda görünməsi auditoriyaya yaxud ayrıca götürülmüş şəxsə əks təsir
göstərir. “Bumranq effekti” o vaxt özünü göstərir ki, informasiya mənbəyinə
etibar azalıb. Təqdim edilən informasiyanın məzmunu uzun müddət dəyişməz qalıb,
dəyişən şərait nəzərə alınmır, informasiyanı təqdim edən auditoriyada qıcıq
doğurur.
Yüz ölç, bur biç
Müasir araşdırmalar kütləvi kommunikasiyada müxtəlif psixoloji təsir
alətindən istifadə edildiyini göstərir. Kütləvi kommunikasiya zamanı KİV,
İnternet qavrayışımızın xüsusiyyətindən ( bax. Beynimizin ), mənəvi
durumumuzdan, qorxu, narahatçılıq hisslərindən,
davranışımızdan istifadə edərək bizə müxtəlif formada təsir edir.
Əlbəttə, bu gün kütləvi kommunikasiyadan imtina etməyə çağırış gülüş
doğurar. İnsanın bunsuz inkişafı mümkünsüzdür, bizi əhatə edən dünya və
ünsiyyət vəhdət təşkil edir.
Bəs nə etməli?
Bir
çox ölkələr mediasavadlılıq anlayışını geniş tətbiğ
edir, müxtəlif formatda fənn kimi təhsil ocaqlarında öyrədilir.
Biz isə informasiyanı
qəbul edib, qərar verməzdən öncə yaxşıca düşünməliyik:
- bu informasiya nəyə yönəlib, onun əsasında verdiyim qərar qərəzli
deyil?
- bəlkə bu qərarı fərqli düşünən biriylə müzakirə edim?
- bəlkə məsləhət uçun qərəzli yanaşması olmayan kimindənsə məsləhət
alım?
Unutmayaq, kütləvi kommunikasiyada tərəflərin biri-birinə təsir
mexanizmlərin var. Bu təsir mənfi yaxud müsbət ola bilər. Yalnız bilikli insan
mənfini müsbətə, müsbəti isə özünə faydaya çevirə bilər.
Bilikli olaq!
Cəmil Əsədov
asadovcamil@gmail.com
Kütləvi kommunikasiyanın kütləvi təsir effektləri
Reviewed by Zardob
on
17.9.18
Rating:
Hiç yorum yok: