Beynimizin
bizimlə oynadığı oyunlar
"Qavrayışımızın qidalanma mexanizmi bədənimizin qidalanmaşından fərqli deyil: çıxışda tamamilə başqa nəsə alınır"
(Müəllifi
unutmuşam, kim deyibsə pis deməyib)
Yuxarıdakı
şəkilə baxın. Nə görürsünüz? Mənim gördüyüm mərkəzdə yerləşən, dairələrlə
əhatələnmiş kvadratdır.
İndi isə xəyalən həmin dairələri götürün. Nə
qaldı? Mən kvadrat görmürəm. Kvadratı mənim üçün formalaşdıran onun ətrafı idi.
Ətrafın
bizə təsiri inkaredilməzdir — istər ətrafımızdakılar insanlar olsun, istərsə də
kütləvi kommunikasiya vasitələri.
Kommunikasiya
vasitələrinin şaxələnmiş qolu olan KİV bizə müxtəlif təsir edir. Bu təsirlərdən
olan Verter və Papoqeno effektləri barədə İnternetin Azərbaycan dilli
sektorunda axtarış edərək müəyyən məlumatlar tapa bilərsiniz.
Amma
bu da var ki, kvadratı mənim üçün formalaşdıran yalnız kvadratın əhatə edənlər
deyil - insanın hələ də sirli, az öyrənilmiş beynini, onun qavrayış
mexanizmlərini unutmayaq.
Bizim
qavrayışımız „qeyri-obyektiv“-dir, bəzən dərk etdiklərimiz gördüklərimizdən
fərqlidir.
Bəzi mütəxəssislər oxucu kütləsinin bir hissəsinin KİV-ə qeyri-obyektiv yanaşmasını bununla əlaqədar olduğunu qeyd edir və bunu „Düşmən media effekti“ nəzəriyyəsi ilə izah etməyə çalışırlar ( https://zardob.blogspot.com/2018/06/dushman-media.html ).
Bəzi mütəxəssislər oxucu kütləsinin bir hissəsinin KİV-ə qeyri-obyektiv yanaşmasını bununla əlaqədar olduğunu qeyd edir və bunu „Düşmən media effekti“ nəzəriyyəsi ilə izah etməyə çalışırlar ( https://zardob.blogspot.com/2018/06/dushman-media.html ).
Qavrayışımız
informasiyanı bizim üçün şərh edərkən onu insanın istəyinə uyğun formada
aydınlaşdırır, ona şəxsi məna verir, təhrif edərək dərk edir. Biz gördüyümüzü
yox, istədiyimizi görürük.
İnformasiyanın koqnitiv dərki
Dərketmə
və insanın xarici informasiyaları mənimsəmə qabiliyyətini mütəxəssislər
koqnitivlik (lat. cognitio, "başa düşmək, dərk etmək, öyrənmək")
adlandırırlar.
Psixoloqlar
bu anlayışdan informasiya emalı zamanı insanın psixoloji vəziyyətini araşdırmaq
üçün istifadə edirlər.
Daha
dəqiq desək koqnitiv psixologiya
ətrafımız haqqında informasiyanın qəbulunu, qavranmasını, yaddaşda
saxlanmasını, biliyə çevrilərək diqqət və davranışımıza necə təsir etməsini
öyrənir.
Hazırda
cəmiyyətin maraq göstərdiyi NLP təlimləri metodologiyası da məhz koqnitiv
psixologiyaya əsaslanır.
İnsan
aldığı informasiyanı yanlış, təhrif olunmüş düşüncələrin təsiri altında dərk
etməsinə bir çox amillər təsir edir. Bu amillər hansılardır? Insanın:
- özünə subyektiv əminliyi;
- özünə subyektiv əminliyi;
-
şüurlarda kök salmış qavrayış standartları;
-
sosial, mənəvi və emosional səbəblər;
-
informasiyanın baş-ayaq emalı;
-
informasiyanın analizində olan xətalar;
-
beyninin xüsusi qurulusu;
-
beyin məhdudiyyətləri və digər amillər insan qavrayışına təhrif edici təsir göstərir.
Butan
bunlar davranışda, qavrayışda və düşüncədə təhriflər əmələ gətirə bilər. Bunu
mütəxəssislər koqnetiv təhrif
adlandırır.
Nəyə görə neqativ xəbərlərə
daha çox meyl edirik
Azacıq
səbr edin, rəhmətlik Yaşar Nurinin canlanırdığı obrazın “Hə, nə olsun?” sualını
təkrar etməyə tələsməyin.
Elmi
dildə koqnetiv adlanan bu təhrifləri rasional düşüncəmizə mane olan təfəkkür
tələləri, beyin illüziyaları kimi də xarakterizə edirlər.
Qavrayışımızın informasiyanı nəyə görə bizim istəyimizə
uyğun formada aydınlaşdırması, təhrif etməsi sualına cavab vermək üçün böyük
bir yazı bəs etməz.
Sadəcə
demək istəyimiz budur ki, insan aldığı informasiyaya şəxsi məna verir,
təhrif edir və dərk edir. İnsan gördüyünü yox, istədiyini görür.
Koqnitiv
təhrifin 175-ə yaxın növünü fərqləndirirlər. Bunlardan biri də neqativə meyllilikdi.
İnsan özünə əks olana, neqativə meyllidir, buna o, həmişə daha çox diqqət edir.
Psixoloqlar deyir ki, insanlar fövqəladə, təəccüblü və gülməli obrazlara daha çox diqqət verir və yadda saxlamağa daha çox meylidirlər. Beynimiz qeyri-adi və təəccüblü informasiyanın vacibliyini şişirdir. Digər tərəfdən isə şüurumuz adi və gözlənilən informasiyadan yan keçir.
Psixoloqlar deyir ki, insanlar fövqəladə, təəccüblü və gülməli obrazlara daha çox diqqət verir və yadda saxlamağa daha çox meylidirlər. Beynimiz qeyri-adi və təəccüblü informasiyanın vacibliyini şişirdir. Digər tərəfdən isə şüurumuz adi və gözlənilən informasiyadan yan keçir.
Bunu mütəxəssislər
neqativ effekti adlandırır.
Biz
nəyə görə neqativ xəbərlərə daha çox meyl edirik? Sual yəqin sizi nə vaxtsa
maraqlandırıb.
Amma bu növbəti yazının mövzusudur.
Amma bu növbəti yazının mövzusudur.
Cəmil
Əsədov
Kommunikasiya effektləri - koqnitiv psixologiya
Reviewed by Camil Asad
on
18.6.18
Rating:
Hiç yorum yok: