Azərbaycanda xeyriyyəçilik cəmiyyətinin
yaradılması böyük maarifçi Həsən bəy Zərdabinin adı ilə bağlıdır. Müəllim işlərkən
təhsil alan kasıb, kimsəsiz uşaqlara kömək, maddi yardım etmək məqsədi ilə
xeyriyyə cəmiyyəti yaratmağa təşəbbüs etmişdir.
1871-ci ildə rus və Azərbaycan dillərində
yazdığı cəmiyyətin nizamnaməsi “Müsəlmanlardan dərs oxuyan uşaqlara iyanət etmək
üçün fərahəm olan icmanın vaxtilə qərar olunan qaidəsidir” adlanır. Nizamnamənin
altıncı maddəsində cəmiyyətin əsas məqsədi, yetim və kimsəsiz uşaqlara təhsil
vermək məqsədi açıqlanır. Bu maddədə yazılıb ki, “İcma şagirdlərinin cümləsinə
götürüləcəkdir. Hər bir müsəlman əhalisinin ki, elm kəsb etməyə qüdrəti yoxdur
və əksərən yetim olan uşaqlardır”.
Həsən bəyin xeyriyyə cəmiyyəti hökumət
dairələri tərəfindən hüquqi cəhətdən təsdiq edilir. İanələr böyük zəhmət ilə
yığılsa da, bu, Həsən bəyi qətiyyən ruhdan salmırdı. O, Qafqazı gəzərək, cəmiyyətə
üzv toplamağa çalışırdı. Qafqaz şəhərlərindən cəmiyyətin xəzinəsinə bir qədər
pul daxil olmuşdur. Hətta Bakıda məktəbə düzəlmək üçün onun yanına iki uşaq da
göndərirlər. Həsən bəy çətinliklə olsa da, onları şəhər məktəblərinə düzəldə
bilir. Lakin, ödəmələr az-az daxil olurdu. Əhali və hətta nizamnamə ərizəsinə
imza atanlar da xeyriyyəçilik çağırışına yetərincə qoşulmurdu.
Həsən bəy Bakının baş ruhanisi Cavad
Axunda müraciət edərək kömək istəyir. Axund tanınmış, nüfuzlu, varlı insanları
evinə dəvət edir. Həsən bəy toplaşan insanlara cəmiyyəti-xeyriyyə nədir və onun
xalq üçün gələcəkdə hansı faydanın verəcəyi haqqında məlumat verir. Pul, ianə
sözü araya gələndə toplaşan insanlar hərəsi bir bəhanə ilə məclisi tərk edirlər.
Həsən bəy Zərdabi yazırdı ki, “Mən dəftərimi qoltuğuma vurub mənzilimə gələndən
sonra bizim bədbəxt müsəlmanların hərəkətindən bir neçə gün xörək yeyə bilmədim
və gecələr yuxu mənə haram oldu. Bəs deyilmi, haçan biz ayılacağıq”. Cəmiyyətin
vəsaiti yetərsiz olduğu üçün fəaliyyəti dayanır və tədricən bağlanır.
Zərdabi 28 dekabr 1905-ci il – 4 yanvar
1906-cı il tarixlərində “Həyat” qəzetində dərc edilmiş “Rusiyada əvvəlinci türk
qəzeti” məqaləsində yazırdı: “Dünyada ittifaq olmasa, heç bir cəmiyyət işi bina
tutmaz. Bizim sabiq cəmiyyəti-xeyriyyə bina tutmadığından, teatr oynayan otaq
boş qaldığından aşkar oldu ki, müsəlman qardaşlarımızı bir yerə cəm edib, zəmanəyə
müvafiq məktəbxanalar açdırıb, küçə və bazarlarda qalan uşaqları oxutmaq
olmayacaq.”
Həsən bəy XX əsrin əvvəllərində yenidən
bu məsələyə qayıtmış və bu dəfə “Bakı Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti”nin rus və Azərbaycan
dillərində nizamnaməsini yazaraq Qafqaz Canişinliyi idarəsinə təqdim edir.
Nizamnamə 10 oktyabr 1905-ci il tarixdə Tiflisdə Qafqaz canişini qraf
Vorontsov-Daşkov tərəfindən təsdiq edilmişdir.
Nizamnamə altı bölmədən və 42 bənddən
ibarət olmuş, sonunda 21 nəfərdən ibarət olan təsisçilərinin adları qeyd
edilmişdir. Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Həsən bəy Məlikov, Əli Mərdan bəy
Topçubaşov, Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy Hüseynzadə, İsmayıl bəy Səfərəliyev, Hacı
Aslan Aşurov, İsa bəy Hacınski, Kamil bəy Səfərəliyev, Əbdülxalıq Axundov, Məmmədrza
bəy Vəkilov, Həsən bəy Ağayev, Kərbəlayi İsrafil Hacıyev, Həsənağa Həsənov,
Mirzə Əsədullayev, Əsədbəy Səlimxanov, Ağabala Quliyev, Hacı Həsən Atamaliyev,
Nəcəf Əmiraslanov.
Nizamnamədə Cəmiyyətin məqsədi belə izah
edilirdi: “Müalicəxanalarda, əlillər evlərində, digər xeyriyyə müəssisələrində əldən
düşmüş qocaları saxlamaq, habelə kasıb müsəlman uşaqlarının orta və ali tədris
müəssisələrinə daxil olub, təhsillərinin başa vurulmasına maddi yardım göstərmək.
Kasıb müsəlmanlara Cəmiyyətin köməyi onlara paltar, yemək verilməsi, mənzillərində
tibbi xidmət göstərilməsi, nadir hallarda isə pul vəsaitlərinin verilməsi və tədris
haqqının ödənilməsindən ibarətdir”.
Bu cəmiyyətin də fəaliyyətində çətinliklər
yaranırdı. 25 noyabr 1905-ci il tarixdə “Həyat” qəzetində dərc edilmiş “Cəmiyyəti
xeyriyyə binası” məqaləsində Zərdabi yazırdı: “Bakıda güya ki, biz böyük iş
görmüşük. Bivucüdi ki, bizim elm zəmanəmizdə heç bir millət yoxdur ki, onun nə
ki bir, hətta bir-neçə cəmiyyəti-xeyriyyəsi olmasın və onlar 10 və dəxi artıq
illərdir ki, xeyir iş görməyə məşğuldurlar... Xeyir iş görmək qanacaq ilədir və
qanacaq elm ilədir, amma heyf ki, bizim müsəlmanlarda azdır... Qonşu millətlər
bizdən nə qədər irəli gediblər və bunun ümdə səbəbi onların cəmiyyəti-xeyriyyəsi
olubdur. Bəs deyilmi, haçan biz ayılacağıq?”
Cəmiyyətin ilk iclasında 11 nəfərdən
ibarət idarə heyəti seçilmişdir. Hacı Zeynalabdin Tağıyev idarə heyətinin sədri,
İsrafil Hacıyev müavini, Hacı Mustafayev xəzinədar, Əhməd bəy Ağayev katib, Əsədulla
Əhmədov, İsmayıl bəy Səfərəliyev, Həsən bəy Zərdabi, Əlimərdan bəy Topçubaşov və
başqaları idarə heyətinin üzvləri, Bakı qubernatoru knyaz M.N.Nakaşidzenin
arvadı Adelanda Lvovna Nakaşidze cəmiyyətin fəxri sədri, H.Z.Tağıyevin həyat
yoldaşı Sofiya Tağıyeva isə idarə heyətinin fəxri üzvi seçilmişdilər. Azərbaycanda
fəaliyyətə başlayan ilk müsəlman xeyriyyə cəmiyyətinin əsasən H.Z.Tağyevin və
digər Bakı milyonçuları maliyyələşdirildilər.
Cəmiyyətin üzvləri fəxri, həqiqi və adi
olmaqla üç qrupa bölünürdü. Nizamnaməyə əsasən fəxri üzvlər Cəmiyyətin ümumi
yığıncağında seçilərək birdəfəlik 500 rubl, ildə isə 50 rubl, həqiqi üzvlər isə
ildə 5 rubl, adi üzvlər isə 1 rubldan az olmayaraq 5 rubladək cəmiyyətə üzvlük
haqqı verməli idilər. Cəmiyyətin əsas gəliri üzvlük haqlarından, pul, paltar,
habelə müxtəlif vasitələrlə verilən ianələrdən, konsert tamaşalarından, bədii
gecələrdən toplanmış vəsaitdən ibarət idi. Cəmiyyət öz üzvləri tərəfindən bir
il müddətinə ümumi iclasda seçilmiş idarə heyəti tərəfindən idarə edilir və
ayda bir dəfədən çox olmayaraq iclaslarını keçirirdi.
Bakı Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyəti əsasən
Bakı və onun ətraf ərazilərində fəaliyyət göstərirdi. Həsən bəy bölgələri gəzər,
bütün gücünü sərf edərdi ki, cəmiyətə mümkün qədər çox üzv cəlb etsin və cəmiyyət
onların hesabına yaşaya bilsin.
Müharibə başlayanda cəmiyyət öz nizamnaməsində
bəzi dəyişiklik edilmişdir. Cəmiyyətin Qars, Ərzurum və Tiflisdə xüsusi şöbələri
açılmış və nəzdində "Fəlakət və hərbzədələrə yardım şöbəsi"
yaradılmışdır. Qafqaz cəbhəsindən qaçqın düşənlərə, ata-analarını itirmişlərə, əsir
düşmüş türk əsgərlərinə yardımlar edilmiş, bu sahədə təqdirəlayiq işlər görülmüşdür.
Cəmiyyət Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə də fəaliyyətini davam etdirmişdir.
Hiç yorum yok: