Bəxtiyar Əsədli
Əlvənd Zərdab rayon inzibati ərazi vahidində kənddir. Kənd rayon mərkəzindən 24 kilometr cənub-şərqdə, Şirvan düzündə, Kür çayının sahilində yerləşir. Ərazisi 892 hektar, əhalisi təxminən 1100 nəfərdir. Əhalinin əsas məşğuliyyəti əkinçilik, heyvandarlıq, meyvəçilik, quşçuluq, baramaçılıq və balıqçılıqdır.
Əlvənd qədim və orta əsr dövrlərində
Qədim insan məskəni olan müasir Əlvənd Albaniya
dövlətinin ərazilərində yerləşmişdir. Tarixi mənbələrdə Alban şəhəri haqqında məlumatlar
verilir. Bəzi tətqiqatçılar Alban şəhərini Zərdabın indiki Əlvənd (Alvand,
Alvan) kəndi ilə eyniləşdirirlər.
Kəndin
tarixinə aid maddi mənbələr 1965-1970-ci illərdə, kəndin şimal-şərdində yerləşən
"Dəvəçökəyi" adlanan ərazidə meliorasiya işləri zamanı aşkar
edilmişdir. 4-5 metr dərinlikdə aparılan qazıntı işləri zamanı çoxlu sayda
naxışsız gil qablar, bəzək əşyaları, müxtəlif əmək alətləri tapılmışdır. Bu da
Kür-Araz mədəniyyəti adlanan Erkən Tunc dövrünə (e.ə.IV minillik) gedib çıxır.
Bu ərazi indi də el arasında xan qızının hanasının qaldığı yer kimi hallanır.
Digər maddi mənbə keçən əsrin ortalarında, 1956-cı ildə kənddəki köhnə qəbristanlığın
ətrafında aparılan qazıntı işləri zamanı aşkara çıxan küp qəbirlərdir. Bu da
Əlvəndin tarixinin eramızdan əvvələ gedib çıxdığını bir daha sübut edir.
Tarixi
mənbələrdə qədim "İpək yolu"nun Əlvəndin ərazisindən keçməsi də
bildirilir. “İpək yolu” qədim dövrlərdə
və orta əsrlərdə Çindən Orta və Ön Asiya ölkələrinə aparan karvan yolu idi. XV əsrin
sonunda Amerikaya və Hindistana dəniz yolunun kəşfi ilə öz əhəmiyyətini itirməyə
başlayan Böyük İpək yolu XVI əsrdə tamamilə süquta uğramışdır.
Əlvənd
kəndinin yerləşdiyi ərazilər orta əsrlərdə Abbasilər xilafətinə tabe olub.
Xilafətin zəifləməsindən sonra ərazi Şirvanda yaradılan Şirvanşahların dövlətinin
tərkibinə daxil edilib. XI–XIII əsrlərdə Şirvanşahların dövləti Səlcuq
imperiyası və Azərbaycan Atabəylər dövlətinə tabe edilmişdir.
Mənbələr
Əlvənd ərazisindəki Qətran qalası barədə məlumat verirlər. Abbasquluağa
Bakıxanov “Gülüstani-İrəm” əsərində Əlvənddəki Qətran qalası (səngəri) haqqında
yazıb. Mehman Əlvənd müsahibələrinin birində Əlvənd kəndinin yaxınlığında məşhur
Qətran qalası olduğunu və Arran hökmdarları tərəfindən məşhur şairimiz Qətran Təbrizinin
şərəfinə tikilmiş bu qalanın çox böyük tarixi sirlərin daşıyıcısı olduğunu
bildirir. Türk dilində yazan Qətran Təbrizi səlcuqlar dövründən əvvəl yaşayıb.
Bu fakt, türklərin səlcuqlardan daha əvvəl
Azərbaycan ərazilərində, o cümlədən Zərdab və Əlvənd ərazilərində yaşadığını
göstərir.
Mənbələrdə
Nizami Gəncəvinin Atabəy Qızıl Arslanla görüşdüyü barədə məlumatlar var. Nizami
Gəncəvi poemalarından birində şahın ona Həmdünyan adlı kənd bağışladığını qeyd
edib. Mehman bəy müsahibəsində deyir: “Qızıl Arslan məhz Qətran qalasında
Nizami Gəncəvi ilə görüşüb və ona Həmdünyan kəndini bağışlayıb. Sonralar Həmdünyan
kəndinin adı təhrif olunaraq Ülviyyən adlandırılıb. 1930-cu illərdə həmin kəndin
sakinləri repressiyaya məruz qalaraq zorla Türkmənistana və başqa yerlərə
köçürülüb. Bu qədim kəndin ərazisi Əlvənd kəndinin yaxınlığındadır.” Mehman Əlvənd
bildirir ki, 1918-ci illərdə ermənilər Əlvənd istiqamətində hücuma keçərək Qətran
qalasının izlərini yerli-dibli silmək istəyiblər. Lakin köməyə gələn türk
qoşunları və yerli camaat qonşuluqdakı Sor-sor kəndinin yaxınlığında erməniləri
darmadağın ediblər. Sovet vaxtı Qətran qalasının xarabalıqlarını itirmək məqsədilə,
Zərdab rayonu ərazisində 2-3 dəfə Kür çayının axınının istiqamətini dəyişdiriblər.
Çox təəssüf ki, mənbələrdə Qətran qalası barədə Mehman bəyin söylədiklərindən və
Bakıxanovun “Gülüstani-İrəm” əsərində adı çəkilən Əlvənddəki Qətran səngərindən
savayı heç bir məlumat yoxdur.
Şirvan
xanları Ağası xan və Mustafa xan həmin Qətran qalasında oturaraq Şirvanı idarə
ediblər. Qala rus işğalından sonra Əlvənd Vat adlandırılmışdır. Çar
imperiyasının sənədlərinə əsasən, 1871-ci ildə Bakı quberniyasının indiki Zərdab
ərazilərində Əlvənd adlanan iki məntəqə qeydə alınıb. Birinci məntəqə Əlvənd
adlanıb və indiki Əlvənd kəndinin yerində yerləşib. İkinci məntəqə isə birinci
məntəqədən təxminən 7-8 kilometr şimal-şərqdə, Kür sahilində yerləşib və Əlvənd
Vat adlandırılmışdır. Hazırda bu ərazilər Dəvəçökəyi kimi tanınır.
Əlvənd
kəndinin daxil olduğu Şirvanşahlar dövləti, XIII əsrin ikinci yarısı və XIV əsrdə
Hülakü və Cəlairi dövlətlərindən asılı hala düşmüşdür. Kənd yaxınlığındakı
Yarqıçı çökəyi adlanan yer, Hülakilərin dövründə Əlvənd ərazisində böyük yaşayış
məntəqəsinin olmasından xəbər verir. Hülakilərin (Elxanilər) dövründə məhkəmə
sistemində günahkarları şəriət qazisi yox, yasaya əsaslanan yarqıçı (yarquçu)
ittiham edirdi, məhkəmə orqanı da yarqı (yarqu) adlanırdı. Yarqıçı sözü qədim
türk dilində məhkəmə termini kimi daxil olub. Hülakilər dövründə yarqı (yarqu)
məhkəməsi nisbətən böyük yaşayış məntəqələrində həyata keçirilib.
Bəzi
tarixi sənədlərdə Əlvənd yaşayış məskənində qədim Beyləqan şəhəri ətrafında
yaşamış əlvənd nəslinin nümayəndələrinin də məskunlaşdığı da qeyd olunur.
Araşdırmaşılar kənddə yaşayan əlililər nəslini qədim əlvənd nəsli (“əli vand”-əli
nəsli) ilə əlaqələndirlir və kəndin adının buradan qaynaqlandığı bildirirlər.
Əlvəndin yaşlı sakinləri kəndin bir məhəlləsini bu yaxınlara qədər Biləğanlı
adlandırırdılar. Bİləğanlılar nəslini XIII əsrdə monqollar tərəfindən
dağıdılaraq məhv edilmiş qədim Beyləqan şəhərindən çıxmış ailələr ilə əlaqələndirirlər.
Güman edilir ki, monqollar tərəfindən sıxışdırılan beyləqanlılar gəlib Kür çayı
sahilindəki bu kənddə məskən salıblar.
Əlvənd xanlıqlar dövründə
Şirvanşahlar dövləti süquta uğradıqdan sonra Əlvənd yaşayış məntəqəsi Səfəvilərin
və bir müddət Osmanlı imperiyasının tabeliyində olub. Nadir şah Azərbaycanda
hakimiyyəti ələ keçirdikdən sonra, Əlvənd onun yaratdığı Əfşarlar imperiyasının
(1736-1747-ci illər) tərkibinə daxil edilib. Nadir şahın ölümündən sonra Azərbaycan
ərazilərində xanlıqlar yarandı və Xançoban tayfasından olan Əsgər bəy
Allahverdi bəy oğlu Sərkarın oğlanları Şirvanda hakimiyyəti ələ keçirdilər. Əlvənd
kəndi Şirvan (Şamaxı) xanlığının tərkibinə daxil edildi.
Şamaxı xanlığı yaranan zaman burada ikihakimiyyətliliyin yaranmışdır.
Nadir şah tərəfindən Yeni Şamaxıya (Ağsu) hakim təyin edilən Hacı Məhəmmədəli,
Nadir şahın qətlə yetirildiyi andan etibarən burada müstəqil hakimə çevrilmişdi.
Köhnə Şamaxıda isə Xançoban nəslindən olan Məhəmmədsəid və Ağası xan qardaşları
hakimiyyətə sahib oldular. İki hakimin çəkişmələri zamanı Əlvənd bir müddət
Şirvan xanlığının mərkəzi olmuşdu və Ağası xan, Şirvan elitası Qətran qalasında
mövqe tutmuşdular. Abbasqulu ağa Bakıxanov məşhur "Gülüstani-İrəm" əsərində
Əlvənddən bəhs edərək yazır ki, “1775-ci ildə Ağası xan da Əlvənddə oturub
bütün Şirvana hökmran oldu”. Drenyakin isə yazırdı ki, Ağası xan Fətəli xan ilə
Məhəmmədsəidin qohum olduğunu və Şamaxıda hakimliyin Məmmədrzaya verildiyini
eşitdikdə təcili Əlvənddən Şamaxıya gəldi və böyük qardaşından hakimiyyəti tələb
etdi. Sonralar Fətəli xan yenidən Şamaxıya hücum edərkən qardaşlar öz
aralarındakı ixtilafı unudub Quba xanına qarşı çıxırlar. Lakin nəticədə məğlub
olan qardaşlardan Məhəmmədsəid xan şəkili Məhəmmədhəsən xanın yanına, Ağası xan
isə Əlvəndə çəkildi. Əlvənddə sığınacaq tapan Ağası xan çox keçmir ki, Qarabağ
xanı İbrahimxəlil xan tərəfindən qardaşı Mehrəli bəyin öldürülməsinə cavab
olaraq qətlə yetirilir.
1790-cı ildə Əsgər xan və Mustafa bəy arasında hakimiyyət uğrunda gedən
çəkişmələr zamanı da Əlvənd kəndi münaqişələrin içərisində idi. Ağası xanın
oğlu Mustafa xan bir müddət Əlvənddə məskən salır. Osmanlı ölkəsindən Qarabağa
gəlmiş Əsgər bəy Şamaxı əyanları ilə ittifaq bağlayıb, Qasım bəyi Mustafa bəyin
üzərinə də göndərmiş, lakin o, məğlub olub geri qayıtmışdı. A.Serebrov yazır
ki, Əsgər xan ilə qardaşı Qasım xan arasında hakimiyyət uğrunda aparılan
mübarizədən Ağası xanın Əlvənddə olan oğlu Mustafa bəy istifadə edərək hakimiyyəti
ələ keçirdi. A.Fituni bildirir ki, Qasım xan əhali arasında öz qəddarlığı ilə
ad çıxarmışdı. Buna görə də 1792-ci ildə əhali onu devirib, Mustafa bəyi Əlvənddən
Şamaxıya dəvət etdi. Göründüyü kimi Əlvənd kəndi Şirvan xanlığında baş verən
hadisələrdən kənarda qalmayıb və bəzi vaxtlarda mərkəzdə olub. Abbasqulu ağa
Bakıxanov "Gülüstani-İrəm" əsərində bunu təsdiqləyir: “Bir həftədən
sonra Ali-Sərkar gəlib Ağsu şəhərini aldı, zəif təbiətli və tədbirsiz Manaf
xanı öldürdü. Bunların hamısından böyük olan Əsgər xan Məhəmmədsəid xan oğlunu
hökumətə oturtdular. Mustafa bəy Əlvəndə gedib Qətran səngərində oturdu... Qasım xan, Mustafa bəyin səngərinə hücum etmək
üçün Əlvəndə getdisə də məğlub olub geri qayıtdı.... Nəhayət, hicri 1206-cı (1792-ci) ildə, Şirvan
əyanının və xüsusilə Yüzbaşı bəy Hövzü və Ömər Sədarinin təklifilə, Mustafa bəy
Əlvənddən gəlib şəhərdə (Ağsu şəhərində) hökumət bayrağını yüksəltdi”.
Şirvan
xanı Ağası xanın və övladlarının Əlvənd bəyləri ilə qohumluq əlaqələri olub.
Ağası xan 1771-ci ildə Əlvənd məliyi Məlik Məhəmməd bəyin qızı Hacıxanım
xanımla, Ağası xanın oğlu Haşım xan 1827-ci ildə Əlvənd bəyi Novruzəli bəyin
qızı Fatma xanımla, Ağası xanın nəvəsi Əbil bəy Haşım xan oğlu 1839-cu illərdə
Əlvənd bəyi Məhəmmədəli bəyin qızı Tükəzban xanımla evlənib. Mustafa xan
1810-cu ildə Əlvənd məliyi Məlik Mahmudun qızı Məlikqızı ilə evlənmişdir.
Şirvan xanlarının nəslindən olan Əhməd xanın oğlu Fəti xan və Mustafa xanın nəvəsi
Hacı bikə 1856-cı ildə evlənərək Əlvənd kəndində yaşayıblar. Fəti xanın və xidmətçilərinin
yaşadığı məntəqə sonralar Fətixanlı adlandırılmış və Əlvən kənd icmasına daxil
edilmişdir. Hazırda bu kənd Köhünlü adlanır və Kürdəmir rayonunun ərazisində
yerləşir.
1768-ci ildə Quba xanı Fətəli xan Şirvanı özünə
tabe etmişdir. Əlvənd kəndi 1768-1790-cı illərdə Quba xanlığının tərkibinə
daxil edilmişdir.
Əlvənd
kəndi Şirvan xanlığının Qarasubasar mahalının tərkibində yerləşirdi. Mahalın əhalisi
əsasən əkinçiliklə məşğul olurdu. 1820-ci ildə Şirvan xanlığının xanlıq statusu
ləğv edilən zaman əhali çar məmurları tərəfindən siyahıya alınmışdır. Mənbələr
Qarasubasar mahalının 510 ailəsində 4075 nəfər yaşadığını bildirirlər.
Əlvənd
kəndi naiblər tərəfindən idarə edilmişdir. XVIII əsrin sonlarında Əlvəndin
naibi Məlik Məhəmməd bəy olub. Şamaxı xanı Ağası xan onun qızı ilə evlənmişdir.
XIX əsrin əvvəllərində, təxminən 1820-ci ilə qədər Əlvəndin naibi Məlik Mahmud
bəy olub. Şirvan xanı Mustafa xan onun qızı ilə evlənib. 1820-ci illərdə Əlvənd
naibi Məlik Novruzəli bəy olub. Novruzəli bəy Rus-İran müharibəsi zamanı, Zərdab
naibi Rəhim bəy Fətəli bəy oğlu ilə birlikdə Əlvəndin və Zərdabın müdafiəsini təşkil
edərək, sakinləri, kəndləri talanlardan mühafizə etmişdilər. Şamaxı xanlarının
nəslindən olan Haşım xan Novruzəli bəyin qızı ilə evlənmişdir.
Əlvənd
kəndi Şirvan xanlığının inkişaf etmiş mühüm məntəqələrindən biri olub. XVIII əsrə
aid sənədlərdə Əlvənddən, ipəkçilikdə, ticarət və gəmiçilikdə müəyyən rolu olan
yer kimi danışılır. Mənbələrdə yazılır ki, həmin vaxtlar burada ipək emalı müəssisəsi,
gəmi dayanacağı, çoxlu karvansara, ticarət binaları, Qarabağa gedib gəlmək üçün
bərə vardı. Əlvənddə fəaliyyətdə olan bazara hər şənbə Ağcabədidən, Zərdabdan,
Göyçaydan, Ucardan, İmişlidən alverə gələrdilər. Bu yerlərin kənd təsərrüfatı məhsulları
Əlvənddə toplanır və gəmilərlə uzaqlara daşınırdı. İndi də Qarabağ ərazisində
"Əlvənd yolu" deyilən qədim bir yol var.
Şamaxı
xanlığının iqtisadi həyatında ipəkçilik xüsusi yer tuturdu. Bərgüşad,
Qarasaçlı, Şıxəmir, Şəkili, Qaziyan, Bığı, Çaxırlı və sairə kəndlərdə əhalinin
xeyli hissəsi ipəkçiliklə məşğul idi. Mustafa xanın qardaşı İsmayıl bəyin idarə
etdiyi Əlvənddə ipək daha çox olurdu.
Kür
sahilində yerləşən və Şirvanla Qarabağ arasında qapı olan Zərdab, Cavad və Əlvənd
kəndləri tacirlərin dayanacaq və keçid yeri olub. Bu kəndlərindən keçərək
Şamaxıya mal aparan tacirlərdən xüsusi vergi alınırdı. Əlvənd kəndi ərazisində
Kür çayının suyunun lal axması səbəbindən, bu ərazi Kür çayından keçid üçün əlverişli
yer sayılırdı. Həsən bəy Zərdabi “Əkinçi” qəzetinin 22 sentyabr 1876-cı il
tarixli 16 saylı nömrəsində yazırdı: “Qarabağda cənab Hacı Molla Ələkbər çaydan
su çıxarmaqdan ötrü maşın ixtira etmək fikrinə düşüb və bu maşını Əlvənd qayəsində,
Kür çayı sahilində yerləşdirəcək. Doğrudur, çarx ilə su çıxarmaq çətin deyil,
amma bu qədər su çıxarmaq təəccübdür, ələlxüsus, Kür çayının Əlvənd olan yerindən
ki, orada su çox lal axır.”
Əlvənd Çar imperiyasının tərkibində
1820-ci
ildə, Şimali Azərbaycan Rusiya tərəfindən işğal edildikdən sonra, Əlvənd kəndi
Çar imperiyasının tərkibinə daxil edildi. Kənd Kaspi (Xəzər) vilayətinin,
Şamaxı və Bakı quberniyalarının tabeliyində olub. 1840-cı ildə yaradılan Kaspi
(Xəzər) vilayətinin tərkibində 21 may 1843-cü il tarixdə Bakı, Dərbənt, Quba, Lənkəran
və Şuşa qəzaları yaradılmışdır. 14 dekabr 1846-cı ildə təsdiq edilmiş
“Zaqafqaziya diyarının bölünməsi haqqında əsasnamə”yə uyğun olaraq Qafazda
Tiflis, Kutaisi, Şamaxı və Dərbənd quberniyaları təşkil olundu. Azərbaycan ərazisinin
əsas hissəsi, o cümlədən Əlvənd kəndi Şamaxı quberniyasının tərkibinə daxil
edildi. Quberniyanın tərkibinə Bakı, Lənkəran və Şuşa qəzaları və 14 dekabr
1846-cı ildə yaradılmış Nuxa və Şamaxı qəzaları daxil idi. Əlvənd kəndi Şamaxı
qəzasının tərkibində yerləşirdi. Şamaxı qəzasının mərkəzi olan Şamaxı şəhəri,
1859-cu ildə baş verən güçlü zəlzələ nəticəsində dağılmışdır. Dekabrın 6-da
Rusiya imperatoru II Aleksandr, Şamaxı quberniya idarəsinin Bakı şəhərinə
köçürülməsi haqqında fərman imzalayır. Beləliklə, Şamaxı quberniyasının mərkəzi
Bakı şəhəri olur və quberniya Bakı quberniyası adlandırılır.
Əlvənd
kəndi 1867-ci ilə kimi Bakı quberniyasının Şamaxı qəzasının tərkibində yerləşib.
09 dekabr 1867-ci il tarixli çar fərmanı əsasında Bakı quberniyasının tərkibində
Göyçay qəzası yaradıldı. Qəza mərkəzi Göyçay şəhəri olmaqla, Şamaxı qəzasında
ayrılaraq təşkil edilmişdi. Göyçay qəzasının tərkibinə daxil edilən Əlvənd kəndi,
qəzanın ən böyük kəndlərindən biri idi. Yaşayış məntəqəsi qəza mərkəzindən 70
verst, pristav idarəsindən 30 verst məsafədə yerləşmişdir. 1870-ci ildə kəndin
344 təsərrüfatında 1008 nəfəri kişi, 962 nəfəri qadın olmaqla 1970 nəfər əhali
yaşayıb. Sonrakı illərdə çar Rusiyası tərəfindən kəndli islahatları aparılmış,
qəzalarda kənd icmaları və oba birlikləri yaradılmışdır. Əlvənd kənd icmasına
bir-neçə kənd və oba daxil edilmişdir. İcmanın mərkəzi Əlvənd kəndi idi. 1879-cu
ildə Əlvənd kənd icmasında 408 ev, 3 məscid var olub. İcmada 1144 nəfəri kişi,
954 nəfəri qadın olmaqla, cəmi 2098 nəfər əhali yaşayıb. Sənədlərə əsasən,
1886-cı ildə Əlvənd kənd icması Şamaxı qəzasının Kürdəmir bölgəsinə daxil
edilib. Mərkəzi Əlvənd kəndi olan icma, qəza mərkəzindən 102 verst, pristav
idarəsindən isə 31 verst məsafədə yerləşib. İcmaya 2 kənd – Əlvənd və Baxşı
Qışlaq (Qışlaq Baxşı, Qara Mahmudlu) kəndləri daxil edilmişdir. İcmanın 520 təsərrüfatında
2852 nəfər əhali yaşayıb. Əlvənd kəndində isə 495 ev olub və 2706 nəfər (1470
kişi, 1236 qadın) əhali yaşayıb. 1887-ci ilə aid bir sənəddə Əlvənd adının
yanında "Böyük kənd" sözü də yazılıb.
1902-ci
ildə yenidən Göyçay qəzasına daxil edilən icmanın 512 təsərrüfatında 2953 nəfər
(1628 nəfər kişi, 1325 nəfər qadın) əhali, 1911-ci ildə isə 563 təsərrüfatında
4376 nəfər (2536 kişi, 1840 qadın) əhali yaşayıb. İcma sakinlərinin 67 nəfəri bəy
ailəsi üzvü, 18 nəfəri təhsilli olub, 4 nəfər isə rus dilini bilirdi. İcmaya
Qoyunlu (və ya Koyunlu), Osmanalı, Seyidlər, Sovla, Xəlisə, Qışlaq Baxış, Xəlilli
İbrahimbəy adlanan 7 yaşayıb məntəqəsi daxil edilmişdir. 1911-ci ildə icmada 1
poçt idarəsi, 1 məktəb, 2 məscid, 1 dəyirman, 1 bazar, 1 karvansaray fəaliyyət
göstərib.
Əlvənd
bazarı bölgənin ən böyük bazarlarından biri idi. Bazar Şərqin Təbriz kimi ən
böyük, ən qədim bazarları ilə belə müqayisə olunurmuş. Tacirlər Əlvənd
bazarından Zərdabın məşhur tut bəkməzini, qurudulan yerli meyvələr, yerli ipək
və yundan toxunan geyimləri, Əlvənd şalını, Həsən bəy Zərdabinin yetişdirdiyi çəyirdəksiz
gilası, balıq kürüsü alıb aparırdılar. 1916-cı ildə ermənilərin təhriki ilə çox
böyük silahlı dəstə İran tərəfindən gələrək Əlvəndə basqın ediblər. Bir neçə dəfə
belə hücumlardan sonra bazar öz ticari əhəmiyyətini itirməyə başlayır. Əlvənddə
yaşayan yəhudi əsilli tacirlər Göyçaya, Oğuza, Bakıya köçürlər. Sonralar isə
Sovet hökumətinin repressiyaları əhalini sayını azaldıb.
XIX
əsrdə Əlvənddə yun toxuculuğu, eləcə də ipək qatışığı ilə alabəzək cecim toxuculuğu
geniş yayılmışdı. Şirvan bölgəsində cecimin mürəkkəb bəzək kompozisiyasına
malik növündən istehsal edilən “Əlvənd şalı” çox məşhur idi. Əlvənd şalları nəinki
Azərbaycanda, digər ölkələr də tanınırdı. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun “Azərbaycan Etnoqrafiyası” əsərində
yazılır: “XIX əsrdə Azərbaycanda şal
istehsalı xüsusilə Qazax, Naxçıvan, Zəngəzur, Şuşa, Quba, Şamaxı, Göyçay qəzaları
və Zaqatala dairəsində geniş yayılmışdı... Şirvanın Kürboyu kəndlərində şal, adətən,
keçi sap qatışığı ilə toxunurdu. Şalın bu növünün istehsal mərkəzləri arasında
Əlvənd kəndi məşhur idi. Ona görə də o, çox vaxt "Əlvənd şalı"
adlanırdı.”
XIX
əsrin 60-cı illərində Əlvənd kəndində biyan kökü şirəsi istehsal etməyə
başlayıblar. Təbii çoxalan biyan Zərdabın demək olar bütün su tutar ərazisində
yetişirdi. Əvvəllər biyandan ancaq mal-qara üçün qaba yem kimi, oduncağından isə
ocaqda yandırmaq üçün istifadə edirdilər. Biyan kökü şəkər istehsalı üçün əvəzsiz
xammal kimi kəşf edildikdən sonra onun sənayedə istifadə olunması zərurəti
meydana çıxdı və biyan kökü tədarük etmək zərdablılar üçün yeni bir istehsal fəaliyyəti
növünə çevrildi. Həsən bəy Zərdabi 1893-cü ildə yazırdı: “XIX əsrin 60-cı illərində
Moskvada yaşayan Şamaxı sakinləri Qədir ağa və Hacı Abdulrəhman qardaşları hər
biri yüz vedrəyə qədər su tutan 30-a yaxın çuqun qazan alıb gətirib onları Əlvənd
kəndində qurdurublar və biyan kökü şirəsi istehsal etməyə başlayıblar. Sonralar
bir nəfər alman və erməni Martiros, Ucar yaxınlığındakı Qarabörk kəndində biyan
kökü şirəsi hazırlamağa başlayır”.
XIX
əsrdə Əlvənd kəndində taxılçılıq da inkişaf etmişdir. Kür çayının axdığı Zərdab
bölgəsinin aşağı hissələrində tez-tez daşqınlar baş verirdi. Su altında qalan
torpaq taxılçılıq üçün çox yararlı hesab olunub. Kənddə taxıl əkini əsasən Kür
daşqınlarında əvvəl başlayardı. Toxum sahələrə səpilər və daşqın zamanı Kür
yatağından qalxan su bu sahələrə daxil olardı.
Əlvənd Sovet hakimiyyəti dövründə
Azərbaycan
Cümhiriyyəti dövründə də Əlvənd kəndi Göyçay qəzasının tərkibində olub. Əlvənd
kəndi Göyçay qəzasının ən böyük kənd icmalarından biri olub. Sənədlərə əsasən, 1917
və 1921-ci illərdə icmaya 11 yaşayış məntəqəsi, Qışlaq Baxşı, Nuru oba,
Osmanoba, Seyidlər, Sovla, I Ucarlı, Fətixanlı, I Xəlilli, Şahsoltanlı,
Şahsünlü, Ebəyli kəndləri daxil idi. Sovet dövründə, 1926-cı ildə Göyçay qəzası
Zərdab, Qaraməryəm, Kürdəmir, Mollakənd, Müsüslü, Suraxanı (İsmayıllı), Ucar
olmaqla, 7 bölgəyə bölünmüşdür. Əlvənd kəndi Mollakənd bölgəsinə daxil
edilmişdir. Göyçay qəzası 1929-cu ildə Azərbaycanın rayonlaşdırılması ilə əlaqədar
olaraq ləğv olunub. Əlvənd kəndi 1929-1935-ci illərdə Göyçay rayonunun, 1935-ci
ildə isə yeni yaradılan Zərdab rayonunun tərkibinə daxil edilib.
Sovet
dövründə Əlvənd kənd soveti (şurası) tərkibinə ətrafda yerləşən bir-neşə kənd
daxil edilmişdir. Sovet dövründə uzun müddət və eləcə də müstəqilliyimizin ilk
illərində Əlvənd kənd inzibati ərazi dairəsi tərkibində olan Otmanoba kəndi, inzibati
ərazi dairəsi tərkibindən ayrılırıb və Otmanoba kənd inzibati ərazi dairəsi
yaradılıb.
XX
yüzilliyin 40-cı illərində Ermənistanın Abaran rayonunun Kirəşli kəndindən
zorla çıxarılan 35 azərbaycanlı ailəsi də Əlvəndə deportasiya edilmişdir.
İkinci dünya müharibəsi zamanı, 1941-ci il avqustun 25-də alman təyyarəsi Əlvənd
üzərində uçmuş, bu kəndə bomba atmışdır. Həmin yandırıcı bomba taxıl zəmisinə
düşmüş, partlamamışdır və bu gün də Zərdab tarix-diyarşünaslıq muzeyində
eksponat kimi nümayiş etdirilir.
"Əlvənd" toponimi
Bir
çox bölgələrdə rast gəlinən Əlvənd toponimi araşdırılmışdır. Budaq Budaqov və
Nadir Məmmədov "Azərbaycanın Lənkəran Regionu toponimlərinin izahlı lüğəti"ndə
Masallı rayonundakı Alvadi kəndinin əsl adının Əlvənd olduğunu qeyd edir və Əlvəndin
“Əli nəsli” demək olduğunu bildirirlər. Bu alimlərə görə Əli şəxs adı, “vənd”
isə fars dilində nəsil deməkdir. Bu ərazidəki Alvadi çayının adının da kənd adı
və “çay” sözündən yarandığı bildirilir.
Tarixçilər
Ağdam rayonunun Boyəhmədli kəndi ərazisində yerləşən, erkən orta əsrlər dövrünə
aid edilən Govurqala yaxınlığında olan ərazinin hazırda da “Əlvənd” dərəsi
adlandığını qeyd edirlər. Əlvənd adına İran ərazisində də rast gəlinir. İranın
Həmədan şəhəri 3574 metrlik Əlvənd dağının ətəyində yerləşir. Sözün
etimologiyası uca, müqəddəs, hündür kimi izah edilir. Yerli əhali Nuh gəmisinin
Əlvənd dağının yüksək qayalarından birində dayandığına inanır. İranın Qəzvin
ostanının şəhərlərindən biri Əlvənd adlanır. XIX əsrə aid tarixi sənədlərdə bu
şəhər Qəzvin vilayətinin Əlvənd kəndi kimi göstərilir. Ərəb ədəbiyyatında
İranın Sərə-Polə-Zohab şəhəri yaxınlığında Əlvənd adlı qədim şəhər olduğu
yazılmışdır. İraqda da neft sənaye şəhəri hesab edilən Əlvənd şəhəri var. İranın
qərbində Əlvənd adlı çay var. Bu çay İranın Ricab şəhərinin şimalından
başlayır, İran-İraq sərhədindən, İraqın Diyala əyalətindən, Hanakin şəhərindən
keçərək Diyala çayına tökülür. İranın dəniz donanmasında “Əlvənd” adlı hərbi gəmi
var.
Ağqoyunlu
hökmdarı Uzun Həsənin nəvələrindən birinin, 1498-ci ildə özünü Təbrizdə hökmdar
elan etmiş və tezliklə qardaşı Məhəmməd Mirzə tərəfindən məğlub edilib taxtdan
salınan şahzadənin adı da Əlvənd (Əlvənd Mirzə) olub. Qaraqoyunlu hökmdarı olan
Qara İsgəndərin oğullarından birinin də adı Əlvənd idi. Vladimir Minorskiy “Qaraqoyunlu
Cahanşah və onun poeziyası” əsərində yazır: “... İsgəndərin digər oğlu Əlvənd,
Həmədan yaxınlığında yerləşdi...” Əbubəkr
Tehrani «Kitabi diyarbəkriyyə» əsərində bildirir: “1447-ci ilin axırlarında İskəndər ibn Qara
Yusifin oğlu Əlvənd yağı olub öz hörmətli əmisi Cahanşah Mirzəyə qarşı üsyan
qaldırdı, Kürdüstandakı Ərbili tutdu”.
Rusiyanın
“Fontalar Fabriki” saytında misdən hazırlanmış ağac fontanlardan biri “Əlvənd”
fontanı adlanır. Zərdabın Əlvənd kəndindən olan Maarif adlı sosial şəbəkə
istifadəçisi, Fransanın qərbində Alvand adlı dünyaca məşhur kosmetik
zavod-laboratoriya mövcud olduğunu və bu zavodun məhsullarının Alvand adlı
mağazalarda satıldığını yazır.
Ziyalılar vətəni - Əlvənd
Qədim
tarixə malik Əlvənd tanınmış ziyalıların vətənidir. Əlvənddə anadan olan Şirin
bəy Nuriyev Qori seminariyasında və Odessa universitetində təhsil almış, Göyçay
qəza idarəsində məsul vəzifələrdə çalışmışdır. Teatr fədaisi, Həsən bəy Zərdabinin
himayə edib tərbiyə və təhsil verdiyi, “Müsəlman dram teatrı cəmiyyəti”nə ilk
üzvlərindən biri olan Məhəmməd bəy (Əlvəndi) Əlvənd kəndində anadan olub.
Akademik, tibb elmləri doktoru, Azərbaycanın görkəmli alimi Böyükkişi Ağayev, Bakı
Dövlət Universitetinin türkologiya kafedrasının müəllimi, filoloq, filologiya
elmləri doktoru, professor Məhərrəm Məmmədli, Bakı Dövlət Universitetinin
dosenti Rafiq Qurbanov, tanınmış jurnalist və teleaparıcı, Nazirlər Kabinetinin
Mətbuat katibi İbrahim Məmmədov, tanınmış jurnalist, əməkdar mədəniyyət işçisi Adil
Abdullayev, ABŞ-dan Azərbaycana ilk “Boinq” təyyarəsini gətirən pilotlardan biri Adil Qəniyev, tanınmış
ziyalı və sahibkar Rahib Osmanov, teatr və kino aktyoru, əməkdar artist Azər
Mirzəyev və onlarla tanınmış şəxslər Əlvənd kəndində anadan olublar. “Avropalı
Agent kod 152” əsərinin müəllifi, tanınmış yazar Mehman Əlvənd, əməkdar artist
Dilarə Əliyeva əslən Əlvənd kəndindəndirlər. Azərbaycan Cümhiriyyəti
qurucularından biri olan Məhəmmədhəsən bəy Vəliyevin (Baharlının) babası (anası
İmarət xanımın atası) Adil bəy Məlikov da Əlvənd bəylərindən olub.
Qarabağ
müharibəsində onlarla Əlvənd kənd sakini döyüşmüşdür. Kənddə anadan olan
Bayramov Şaiq Tofiq oğlu və Həsənov Elman Baharəddin oğlu Qarabağ müharibəsində
şəhid olub.
Təəsüf
ki, qədim tarixi olan Əlvənd yetərincə araşdırılmamışdır. Kənddə ciddi tədqiqatlara
ehtiyac var.
Bizi Youtube kanalında izləyin - Qədim Əlvənd kəndi
Zərdabın Əlvənd kəndi - Şirvanın qədim mərkəzi
Reviewed by Bəxtiyar
on
7.6.20
Rating:
Hiç yorum yok:
Yeni yorumlara izin verilmiyor.